Λάρισα, όχι μόνο γεύσεις - Βραδιά Ελύτη
Πέμπτη, 26 Μαΐου
Βραδιά αφιερωμένη στον ηλιοπότη Ελύτη
Γιορτάζουμε μαζί σας τα εκατό χρόνια από τη γέννηση του ποιητή
Τραγούδι - κιθάρα: Αλέξανδρος Τσιωνάς
Κλασική κιθάρα: Σπύρος Καβαλιεράτος
Οδυσσέας Ελύτης
Από τις «Μικρές Κυκλάδες» στον «Μεγάλο Ερωτικό».
Ήταν το 1963 που ο Μίκης Θεοδωράκης εμπιστεύθηκε στην Ντόρα Γιαννακοπούλου τις «Μικρές Κυκλάδες»… Τις μελοποίησε ταυτόχρονα με τη μελοποίηση του «Άξιον Εστί», την οποία δούλευε από το 1961 μέχρι το 1964.
Ύστερα ήρθε το «Άξιον Εστί», η πλέον μεγαλειώδης μουσική σύνθεση του 20ου αιώνα, όχι για την Ελλάδα, μόνο… Ο Μίκης Θεοδωράκης εμπιστεύεται το απόλυτο της ελληνικής ποίησης στη μεταλλική φωνή του Γρηγόρη Μπιθικώτση, στην αφηγηματική εκφραστικότητα του Μάνου Κατράκη και του Θεόδωρου Δημήτριεφ, αλλά και στην υποβλητικότητα της χορωδίας της Θάλειας Βυζαντίου. Ο Μίκης Θεοδωράκης το χαρακτηρίζει ως «Λαϊκό ορατόριο».
Όμως, τότε το Ελληνικό Κράτος, με πρωθυπουργό τον Γεώργιο Παπανδρέου και διευθυντή της Λυρικής Σκηνής, και του Φεστιβάλ Αθηνών, τον Νίκο Συνοδινό, αρνείται να παραχωρήσει στον συνθέτη και τον ποιητή το «Ηρώδειο» για να το παρουσιάσουν.
Αυτά για την ιστορία, που βεβαίως δεν δικαιώνει ούτε τον πρωθυπουργό, αλλά ούτε και τον καλλιτεχνικό και διοικητικό διευθυντή, αφού το όνομα του Ελύτη όχι απλά πέρασε στην Αθανασία, αλλά έγινε και σημείο παγκόσμιας αναφοράς, κάτι που ισχύει και για τον Μίκη, βεβαίως…
Έκτοτε πολλοί σημαντικοί Έλληνες συνθέτες προσέγγισαν με σεβασμό το έργο του Ελύτη.
Ο Λίνος Κόκκοτος εμπιστεύεται «Το θαλασσινό τριφύλλι» στη Ρένα Κουμιώτη και τον Μιχάλη Βιολάρη.
Ο Δημήτρης Λάγιος το «Ήλιος ο Ηλιάτορας» στον Γιώργο Νταλάρα, τον Νίκο Δημητράτο και την Ελένη Βιτάλη.
Ο Γιάννης Μαρκόπουλος δημιουργεί τον «Ήλιο τον πρώτο» με τη Μαρία Δημητριάδη να μας χαρίζει το «Κάτω στις Μαργαρίτας τ’ αλωνάκι…»
Ο Νότης Μαυρουδής προσεγγίζει το «Άσμα ηρωικό και πένθιμο για τον χαμένο ανθυπολοχαγό της Αλβανίας».
Ο Ηλίας Ανδριόπουλος ακουμπά στους «Προσανατολισμούς», την πρώτη ποίηση του Ελύτη. Η φωνή της Άλκηστης Πρωτοψάλτη δίνει ένα άλλο στίγμα στα ποιήματα που δόξασαν τον Αιγαιοπελαγίτικο έρωτα.
Ο Μάνος Χατζιδάκις αναλαμβάνει να σηκώσει το βάρος της «Ελένης», από τους «Προσανατολισμούς» επίσης, εμπιστευόμενος την ιδιορρυθμία της φωνής του Δημήτρη Ψαριανού. Το εντάσσει στον κύκλο του «Μεγάλου Ερωτικού» και στο στέλνει στην οδό της Αθανασίας.
Θα μπορούσε να μιλά κανείς ώρες και ώρες για τον Ελύτη και τους συνθέτες που τον προσέγγισαν, για να καταλήξει σε ένα συμπέρασμα: Ανεξαιρέτως όλοι τους κατέθεσαν πρώτα τον σεβασμό τους και μετά την έμπνευση και τον κόπο τους.
Μ’ αυτόν τον σεβασμό θέλουμε κι εμείς να τον προσεγγίσουμε. Να πάρουμε στα χείλη μας εκείνα τα τραγούδια του που δοξάζουν τη ζωή, που κοιτάζουν κατάματα τη χαρά, που ευτυχούν γιατί γεννήθηκαν στην Ελλάδα. Θέλουμε να σταθούμε στον Λόγο του ποιητή που ορθώνεται απέναντι στη μιζέρια και τραγουδά:
«Πολλά δε θέλει ο άνθρωπος να 'ναι ήμερος, να ’ναι άκακος
λίγο φαί, λίγο κρασί, Χριστούγεννα κι Ανάσταση…»
Γιατί, όντως, η ζωή είναι τόσο μεγάλη ώστε να μην αντέχεται σαν τη κάνουμε δύσκολη, όσο και τόσο μικρή που να μην αντέχεται αν την κάνουμε πικρή. Ο Οδυσσέας Ελύτης, περισσότερο από κάθε άλλο ποιητή ή φιλόσοφο κατάδειξε το «ελληνικό» μεγαλείο της.
-------------------------------------
Για κρατήσεις: 2410 287833
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου